'Faciliteer informeel leren als training te duur is'
Wanneer ontwikkelmogelijkheden uitblijven, gaan nogal wat medewerkers om zich heen kijken. Als de opleidingsbudgetten onder druk staan, hebben werkgevers het daarom moeilijk. Maar niet wanneer ze volop ruimte maken voor informeel leren, zegt Tom Bos, adviseur leren en ontwikkelen bij de Boertiengroep.

Foto: Stock.xchnge
Voor talentvolle medewerkers zijn arbeidsvoorwaarden niet sterk van invloed op hun organisatiebetrokkenheid, zegt Bos. ‘De mogelijkheden tot zelfontwikkeling en carrièreperspectief in een organisatie zijn bepalend voor de betrokkenheid van een talentvolle medewerker. Uit onderzoek weten we dat er een duidelijk verband is tussen de middelen en mogelijkheden op het gebied van leren en de intentie van medewerkers om te blijven bij een organisatie. Als er geen carrière- of ontwikkelmogelijkheden zijn, zijn juist de talentvolle medewerkers als eerste weg.’
Daarbij is ook de tijd wel veranderd: ‘Vroeger vroegen mensen om een Audi, nu om ontwikkelingsmogelijkheden. En dat is ook logisch. Mensen willen vooruit in het leven, en dan is ontwikkeling echt handiger dan een grote auto. Werkgevers zien dit steeds vaker: niet voor niks worden opleidingsbudgetten vaak als een soort marketingtool naar sollicitanten gebruikt.’
Informeel leren
Naast de formele opleidingsmogelijkheden speelt het informeel leren (het leren op de werkvloer of daarbuiten in de context van Het Nieuwe Werken) een belangrijke rol. ‘Zeker wanneer de budgetten voor het formele leren onder druk staan, loont het om informeel leren te bevorderen. Zo blijven de kosten laag, terwijl mensen wel gemotiveerd blijven omdat ze groeien in hun functie. Uit onderzoek weten we dat 70 procent van al het leren gebeurt door werkervaring op te doen, 20 procent gebeurt door reflectie en feedback met collega’s en 10 procent door opleidingen. Probeer de juiste omstandigheden te scheppen voor die 70 plus 20 procent.’
Informeel leren valt moeilijk te sturen, dat is haast een contradictio in terminis. Maar de contextvariabelen kunnen wel zo gunstig mogelijk gemaakt worden. ‘Kijk goed naar de mogelijkheden van technologie bijvoorbeeld. Als medewerkers op trage internetverbindingen zitten te werken, zullen ze minder makkelijk Ted-talks of webinars bezoeken. En wanneer ze oude mobiele telefoons gebruiken, gaat de kennisuitwisseling ook minder makkelijk dan met professionele apparaten.’
Maar ook buiten de technologie om zijn er voldoende mogelijkheden. ‘Een beetje het bekende verhaal, maar het gebeurt nog te vaak om niet te noemen. Sloop muurtjes uit gebouwen zodat mensen elkaar weer ontmoeten, organiseer inspiratiedagen en zorg ervoor dat mensen van elkaar weten welke competenties ze hebben. Dat gaat voor een deel ook om een bedrijfscultuur. Doordring mensen ervan dat delen het nieuwe vermenigvuldigen is!’
Intrinsieke motivatie
Toch nog de vraag… hoe komt het dat leren zo belangrijk is geworden? Volgens Bos spreekt zelfontplooiing typisch de intrinsieke motivatie aan, terwijl geld de extrinsieke motivatie aanspreekt. ‘Geef iemand een auto en hij is een maand blij. Voor opslag van het loon idem: het effect is zo kortstondig dat je het eigenlijk elk kwartaal moet geven wil het effect hebben. Zelfontplooiing gaat veel duurzamer, daar blijven mensen veel langer gemotiveerd door. En de maatschappij verandert: we worden minder materialistisch en zien meer waar het echt om gaat.’
Samenvatting:
Wanneer er sprake is van een krap budget op het gebied van ontwikkeling gaan medewerkers opzoek naar een andere manier van zelfontplooiing/ontwikkeling. Informeel leren is hiervoor een geschikte oplossing. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de zelfontwikkeling en het carrièreperspectief enorm belangrijk zijn voor de "talent volle" medewerker.
De medewerker van nu geeft op dit moment de voorkeur aan een goede ontwikkeling in plaat van materialistische objecten, bijvoorbeeld een dure auto.
Door te investeren in informeel leren blijven de medewerkers gemotiveerd en kunnen zij alsnog doorgroeien. Zelfontplooiing is duurzaam en daardoor blijven medewerkers langer gemotiveerd. Het delen van informatie is het nieuwe vermenigvuldigen!
Baroncini, B.(2013) Faciliteer informeel leren als trainingen te duur zijn
Geraadpleegd op 2 oktober 2013 van, http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2013/5/Faciliteer-informeel-leren-als-trainingen-te-duur-zijn-1259844W/
Wanneer ontwikkelmogelijkheden uitblijven, gaan nogal wat medewerkers om zich heen kijken. Als de opleidingsbudgetten onder druk staan, hebben werkgevers het daarom moeilijk. Maar niet wanneer ze volop ruimte maken voor informeel leren, zegt Tom Bos, adviseur leren en ontwikkelen bij de Boertiengroep.

Foto: Stock.xchnge
Voor talentvolle medewerkers zijn arbeidsvoorwaarden niet sterk van invloed op hun organisatiebetrokkenheid, zegt Bos. ‘De mogelijkheden tot zelfontwikkeling en carrièreperspectief in een organisatie zijn bepalend voor de betrokkenheid van een talentvolle medewerker. Uit onderzoek weten we dat er een duidelijk verband is tussen de middelen en mogelijkheden op het gebied van leren en de intentie van medewerkers om te blijven bij een organisatie. Als er geen carrière- of ontwikkelmogelijkheden zijn, zijn juist de talentvolle medewerkers als eerste weg.’
Daarbij is ook de tijd wel veranderd: ‘Vroeger vroegen mensen om een Audi, nu om ontwikkelingsmogelijkheden. En dat is ook logisch. Mensen willen vooruit in het leven, en dan is ontwikkeling echt handiger dan een grote auto. Werkgevers zien dit steeds vaker: niet voor niks worden opleidingsbudgetten vaak als een soort marketingtool naar sollicitanten gebruikt.’
Informeel leren
Naast de formele opleidingsmogelijkheden speelt het informeel leren (het leren op de werkvloer of daarbuiten in de context van Het Nieuwe Werken) een belangrijke rol. ‘Zeker wanneer de budgetten voor het formele leren onder druk staan, loont het om informeel leren te bevorderen. Zo blijven de kosten laag, terwijl mensen wel gemotiveerd blijven omdat ze groeien in hun functie. Uit onderzoek weten we dat 70 procent van al het leren gebeurt door werkervaring op te doen, 20 procent gebeurt door reflectie en feedback met collega’s en 10 procent door opleidingen. Probeer de juiste omstandigheden te scheppen voor die 70 plus 20 procent.’
Informeel leren valt moeilijk te sturen, dat is haast een contradictio in terminis. Maar de contextvariabelen kunnen wel zo gunstig mogelijk gemaakt worden. ‘Kijk goed naar de mogelijkheden van technologie bijvoorbeeld. Als medewerkers op trage internetverbindingen zitten te werken, zullen ze minder makkelijk Ted-talks of webinars bezoeken. En wanneer ze oude mobiele telefoons gebruiken, gaat de kennisuitwisseling ook minder makkelijk dan met professionele apparaten.’
Maar ook buiten de technologie om zijn er voldoende mogelijkheden. ‘Een beetje het bekende verhaal, maar het gebeurt nog te vaak om niet te noemen. Sloop muurtjes uit gebouwen zodat mensen elkaar weer ontmoeten, organiseer inspiratiedagen en zorg ervoor dat mensen van elkaar weten welke competenties ze hebben. Dat gaat voor een deel ook om een bedrijfscultuur. Doordring mensen ervan dat delen het nieuwe vermenigvuldigen is!’
Intrinsieke motivatie
Toch nog de vraag… hoe komt het dat leren zo belangrijk is geworden? Volgens Bos spreekt zelfontplooiing typisch de intrinsieke motivatie aan, terwijl geld de extrinsieke motivatie aanspreekt. ‘Geef iemand een auto en hij is een maand blij. Voor opslag van het loon idem: het effect is zo kortstondig dat je het eigenlijk elk kwartaal moet geven wil het effect hebben. Zelfontplooiing gaat veel duurzamer, daar blijven mensen veel langer gemotiveerd door. En de maatschappij verandert: we worden minder materialistisch en zien meer waar het echt om gaat.’
Samenvatting:
Wanneer er sprake is van een krap budget op het gebied van ontwikkeling gaan medewerkers opzoek naar een andere manier van zelfontplooiing/ontwikkeling. Informeel leren is hiervoor een geschikte oplossing. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de zelfontwikkeling en het carrièreperspectief enorm belangrijk zijn voor de "talent volle" medewerker.
De medewerker van nu geeft op dit moment de voorkeur aan een goede ontwikkeling in plaat van materialistische objecten, bijvoorbeeld een dure auto.
Door te investeren in informeel leren blijven de medewerkers gemotiveerd en kunnen zij alsnog doorgroeien. Zelfontplooiing is duurzaam en daardoor blijven medewerkers langer gemotiveerd. Het delen van informatie is het nieuwe vermenigvuldigen!
Baroncini, B.(2013) Faciliteer informeel leren als trainingen te duur zijn
Geraadpleegd op 2 oktober 2013 van, http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2013/5/Faciliteer-informeel-leren-als-trainingen-te-duur-zijn-1259844W/

Informeel leren is een effectieve manier van het ontwikkelen van medewerkers. Medewerkers kunnen namelijk ontzettend veel van elkaar leren. Door het informeel leren in te zetten ontstaat er zelfontplooiing, hierdoor blijven medewerkers gemotiveerd. Daarnaast past het informeel leren in iedere organisatie ongeacht de branche, doelgroep of opleidingsniveau.
BeantwoordenVerwijderenDit artikel geeft aan dat het informeel leren geschikt is voor organisaties met een krap budget op het gebied van ontwikkeling. Hierdoor lijkt het net alsof het informeel leren minder toepasbaar is bij bedrijven met een ruim budget. Dit sluit niet aan bij mijn eigen visie, het is namelijk bij iedere organisatie inzetbaar. Want wat is er nu mis met zelfontplooiing en extra motivatie?